Mám vkus!? Jsem osobnost? Mám svůj vlastní styl? Mohu se naučit mít vkus? Kdo je cool a co je trendy? Neustále se bavíme o módě, o udržitelné módě a stylu, ale dovedeme vůbec tato slova nějak definovat, rozvést? Nejprve jsem to chtěl spíchnout z hlavy, ale uvědomil jsem si, že to bez Wikipedie a dalších podpůrných internetů vážně nezvládnu. OMG! Sám jsem se trochu vyděsil, a dokonce i zastyděl, vždyť je to něco, o čem melu téměř denně. No nic. Nejen, že každý vnímá módu jinak, ale každému z nás přináší něco jiného, a ještě ke všemu se nám mění přímo pod rukama.
Móda!
Móda je v tom nejširším slova smyslu styl, jakým něco děláme, jak se chováme. Móda a její následování je často spojeno s příslušností k nějaké sociální skupině. Nejčastěji je však slovo „móda“ používáno ve spojení s oblečením. Pokud se někdo nepřizpůsobí běžné módě, je společností tak nějak odsuzován a trhán na kousíčky. Tento módní diktát se prostě děje a uznejte sami, kolikrát jste se kdekomu ve třídě nebo někomu ze svého okolí smáli, že nemá fily, že nemá ajfony, že nemá ty tři prokletý pruhy na gatích? Ale to vy, co jste se smáli, jste spíše pro smích. Móda je daleko rafinovanější než jen to, že slepě přejímáme něco od instagramových „hvězd“ a to ještě bezmyšlenkovitě a často fejkově. Významný a super zajímavý fashiondesignér Jakub Polanka dnes módu vidí už jen jako showbyznys, který pak vydělává. Celkem se přikláním na jeho stranu. Móda je dle něj to, jak se prezentuje oděv a jak se následně prodává.
Trend!
Trend znamená směřování, tendenci spíše dlouhodobého procesu změny. Užívá se v běžné řeči i ve vědách o současně probíhajících a těžko předvídatelných změnách, zejména v hospodářské a kulturní oblasti. Odtud “trendy”, něco, co odpovídá současnému trendu, případně módě. Polanka vidí trend jako to, co dříve lidem zprostředkovávalo to, co je pěkné, co je možné. Avšak z trendu se dnes stala manipulativní věc, abychom věděli, jak rychleji mase prodat tu stejnou věc, abychom toho mohli vytvořit víc, samozřejmě za co nejmíň. Byznys potřebuje, aby vznikaly stále nové a nové trendy, i přesto, že jsou nesmyslné. Dříve byl trend např. silueta. Dnes je to nápis „tady a támhle takovýmto písmem“. Trend je dneska prakticky všechno. Ajajaj! Nebo Juchůůů? Člověk sám, když se nebojí vystoupit z řady, může trend vytvořit, nebo se stát třeba jeho iniciátorem, zakladatelem.
Vkus!
Vkus je představa o ideálu krásy, harmonie, dokonalosti a módnosti, která se jednak liší u různých lidí, společenství a národů, v průběhu dějin se též neustále vyvíjí a mění. Co této představě neodpovídá, označujeme jako nevkusné. Vkus je ale mnohem více! Vkus je dokázat být osobnost v téměř jakémkoliv oblečení, dokázat si vybrat věci, které nás definují, možná v něčem i absolutně právě mimo trend. To, že si dovedu vzít čepici ze sekáče, nějak si ji potunit, zkombinovat to s něčím, co mám rád a cítím se v tom dobře, ale ještě vkusně. Vkus je určitá kultura. Vkus není definice toho, co je správně. Vkus je především umět vnímat a definovat sám sebe. Poznání sebe a světa ve kterém žiju.
Styl!
Styl je to, co se můžeme naučit. Styl znamená původně charakteristický rukopis, později specifický charakter výtvarných děl a uměleckých slohů, hudebních žánrů nebo i jiných lidských činností. My se ale často bavíme, jestli Jirka, Pepa nebo Emča mají styl. Kdo ví, já je neviděl.
Poznání sebe a světa ve kterém žiju.
Obecně se my lidé máme často potřebu do něčeho nebo někoho stylizovat, popřípadě si hledáme nějakou svou kulturu či subkulturu, kam zapadnout. Co si budeme povídat, mít svou vlastní crew a někam patřit je k nezaplacení. Myslím, že ani introverti se neurazí. Často nám právě může naše oblečení a naše vyjádření pomoci v tom, kam chceme patřit a jak se vůbec cítit sebevědomě v tom, že jsme to právě my. Žijeme podle daných zvyků, pohybujeme se v té či oné komunitě a v neposlední řadě se tak i oblékáme a stylizujeme. Ve společnosti je ale takových stylů spousta a mění se ze dne na den nebo alespoň strašlivě moc rychle, zdá se mi. Zmíním tedy alespoň pár těch, co mě v průběhu času zaujaly a třeba se i společně trochu zasmějeme.
Určitě všem známým příkladem mohou být hippies. Lidé v této skupině mají stejný životní styl a názory na svět, stejné zvyky i stejný styl oblékání. Životní styly se často pojí s hudbou. Například hip-hopeři, rapeři, technaři nebo punkeři mají rozhodně svůj vlastní životní styl, který se samozřejmě radikálně promítá v jejich módě. Mimo jiné je i poznáte na první pohled. Hip-hopeři mají často teplákovky, rapeři spoustu tetování a punkeři naprosto autentický, vlastní styl oblékání. Je to spousta stereotypů, ale často to tak opravdu bývá. Od příznivců stejného stylu se vlastně očekává, že budou vypadat až stereotypně totožně a že poznáte, kam právě oni zapadají. Rozhodně méně známým stylem je styl zvaný ZEF. Je to styl, jenž pochází z Jížní Afriky. Jsou to většinou velice chudí běloši žijící na území Jihoafrické republiky, kteří se stylizují do role velmi bohatých lidí. Nosí zlaté řetězy, tuní si svá auta a hrají si na nóbl společnost. Pokud znáte hudební skupinu Die Antwoord, tak to je přesný příklad ZEF stylu. Jejich oblečení bývá často hodně výstřední, dalo by se říct, že až infantilní a barevný oděv samo sebou doplňují zlaté doplňky, často i zuby a extravagantní brýle. Název tohoto kulturního hnutí bylo původně hanlivým označením pro bílé, chudé dělníky v Africe. A samotné slovo ZEF je odvozené od značky populárních aut v Jižní Africe – Ford Zephyr. Tento styl není lidem až tak známý, ale rozhodně je velmi jedinečný.
Závěrem článku rozhodně doporučuji naladit se na, vám sympatickou, vlnu nějakého životního stylu, stylu, se kterým se dostatečně ztotožníte, a nebo si také můžete vymyslet nějaký vlastní styl, který sedí právě vám. A hlavně, pusťte se do objevování sebe, a celého světa! A kdo ví?! Možná nebude trvat dlouho a najednou zjistíte, že jste stvořili styl, nebo trend, nebo jste přispěli k novému vnímání toho, čemu se dnes říká móda.
Tak hurá do toho! Je to fakt COOOOOOL!